Centro Juana Azurduy - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Bolivia Bolivia reis classis heerenveen - WaarBenJij.nu Centro Juana Azurduy - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Bolivia Bolivia reis classis heerenveen - WaarBenJij.nu

Centro Juana Azurduy

Door: BoliviaReisClassisHeerenveen

Blijf op de hoogte en volg Bolivia

01 Mei 2012 | Nederland, Heerenveen

Zaterdag 28 april 2012
Om 05.00 uur opgestaan omdat we om 05.30 uur werden opgehaald om naar het vliegveld te gaan om ons van Santa Cruz naar Sucre te verplaatsen. Siemie vroeg zich oprecht af of ze wel in dit kleine, oude vliegtuig wilde stappen.
: she did it! Om 08.00 uur werden we bij het vliegveld opgehaald door 2 medewerkers van het Centro Juana Azurduy. Via het hotel, waar we onze tolk Bart Delvaux oppikten,gingen we eerst naar het beroepsopleidingscentrum van het Centro Juana Azurduy voor 170 kansarme jongeren tussen de 18 en 30 jaar. Daar werden we heel hartelijk ontvangen en kregen wij een enthousiaste uitleg van en rondleiding door medewerkers, docenten en leerlingen. Hierna gingen we naar het hoofdkantoor op een andere plaats in Sucre. Hier worden vrouwelijke slachtoffers van fysiek en seksueel geweld opgevangen, geholpen en begeleid door een psycholoog, jurist en maatschappelijk werker volgens een door hen opgesteld protocol.Dit protocol wordt landelijk gepromoot. We hebben dit kunnen inzien en ook de lesboekjes om voorlichting te geven aan scholen. Zag er prima uit. Een andere manier van voorlichting gebeurt via de eigen radiozender. We waren diep onder de indruk van de grote betrokkenheid van deze medewerkers en hun professionaliteit. Elke vrouw en meisje is hier in zeer goede handen. Heel terecht dat KerkinActie deze fantastische instelling financieel ondersteunt. Even een paar cijfers: het Centro heeft 49 medewerkers en per jaar worden 500 - 600 dossiers behandeld. Een paar stafmedewerkers zijn de rest van de dag met ons meegeweest. Heel gezellig. We hebben het museum voor inheemse weefkunst bezocht met prachtig handwerk. Daarna hebben we de winkel van het Centro in het centrum van Sucre bezocht waar de producten die de jongeren maken worden verkocht. Zag er mooi uit, echt kwaliteitswerk. Na het eten zijn we met elkaar naar een voorstelling geweest, waar inheemse dansen werden uitgevoerd. De dansers hadden schitterende kostuums aan. Aan het einde van hun optreden werden Siemie, Gerben en Riemke op het podium genodigd waar ze hun onvermoede talenten lieten zien. Met de tong op hun vestje vanwege het hoge tempo en de ijle lucht (Sucre ligt op 2.800 m) gingen we om 22.30 uur weer terug naar ons hotel.
Het was een fantastische en lange dag.

• 02 Mei 2012 - 18:40

Ben Hogeterp:

Beste Bolivia-groep,
    Wat fijn om te horen dat CJA daar zulk fantastisch werk doet. We vertellen en schrijven er dan wel veel over in het kerkblad etc., maar je bent uiteraard niet precies op de hoogte van hoe het er daar aan toe gaat. Blij te horen dus dat het allemaal op een professionele manier gebeurt! Nou, jullie vermaken je daar nog wel een tijdje, denk ik. Wij hebben ons alleen met konniginnedag tevreden moeten stellen...