Religieuze training en vorming die er toe doet! - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Bolivia Bolivia reis classis heerenveen - WaarBenJij.nu Religieuze training en vorming die er toe doet! - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Bolivia Bolivia reis classis heerenveen - WaarBenJij.nu

Religieuze training en vorming die er toe doet!

Door: BoliviaReisClassisHeerenveen

Blijf op de hoogte en volg Bolivia

05 Mei 2012 | Nederland, Heerenveen

Het is vandaag 5 mei. Een dag van bevrijding. Op een andere manier hier ook bij ISEAT in La Paz, die werkt aan bevrijding van dwingende kerkstructuren.Gisteravond zijn we hier in het gebouw van ISEAT neergestreken. 3600 meter boven zeespiegel, dat merk je wel als Nederlanders uit een land zo plat als een dubbeltje. We werden op het vliegveld warm ontvangen met een groot spandoek. Men waardeert het hier heel erg dat we de moeite nemen om hen te bezoeken. Vanmorgen hadden we eerst een een onderhoud met Dr Victor Huacari Coraauure, directeur van de afdeling theologie, die ons vertelde over de wereldvisie van de Andes.Mensen zijn hier eigenlijk allemaal heel religieus. Bij allerlei zaken in het leven komt religie om de hoek, zoals bij het begin van het bouwen van een huis, of bij het in gebruiknemen van een auto. Bolivia is nu een multi plurale staat die vele verschillende religies erkent. De lokale theologie is een tijdlang verdrongen geweest door de machtige katholieke kerk, maar ook nog strenge protestantse zendingen.Maar daar komt nu verandering in. ISEAT heeft meerdere vestigingen Op de eerste dag in Santa Cruz troffen we in de avond ook al enkele medewerkers. ISEAT geeft al 18 jaar training aan predikanten en lekenwerkers in heel verschillende kerken. Er is een goede samenwerking met protestanten en katholieken. Studenten komen uit het hele land, en zijn vaak al ouder dan we hadden verwacht en het zijn vaak parttime studies. Victor vertelde ons zijn levensverhaal. Hij was als bevestigde predikant van de Presbyteriaanse Koreaanse zending heel streng in de leer getraind. Zo zelfs dat hij alle gewoonten van zijn voorouders moest afzweren. Toen zijn vrouw echter met zijn doodzieke zoontje naar een traditionele genezer ging, en daar genezing vond, was Victor verward over de strenge preken die hij moest houden. Na 4 jaar besloot hij weer te gaan studeren via ISEAT, die practische theolgie doceren waarbij de oude culturen en syncretische zaken van de lokale stammen worden gehonoreerd.
ISEAT zegt niet dat oude inheemse culturen perfect zijn, maar wel dat ze van veel waarde zijn voor het leven van alle dag. Daar kunnen wij in Nederland nog wat van leren.
In het totaal zijn er zo´n 120 tot 140 studenten. Er zijn vormingsprogramma´s en er is een erkend universitair programma.
We hadden daarna een boeiend gesprek met 9 studenten, van middelbare leeftijd, die 1x per maand op zaterdag hier naartoe komen voor een sudiedag. Zij vertelden hun verhaal, en wij brachten de groeten vanuit Heerenveen. Wat me trof is de geweldige bevlogenheid van mensen die die doen naast hun eigen werk. Een van de mannen had 9 uren gereisd.
Na de late lunch trokken we in een busje naar El Alto, de tweelingstad naast La Paz. Daar zagen we een Pinkstergemeente met lekenvoorgangers. ISEAT geeft op die lokatie ook brede vormingscursissen, o.a. door Bijbellezen. Zo bouwt ISEAT aan een kerk die voor iedereen is.

• 06 Mei 2012 - 11:26

Door-Elske:

Mooi dat jullie er zijn! Heb Dick ge-smst en ook van Paulien hoorde ik al van stakingen en wegblokkades. Hopelijk kunnen jullie toch een goed programma ervan maken. Succes en veel goeds. Saludos, Door-Elske

• 06 Mei 2012 - 11:26

Door-Elske:

• 06 Mei 2012 - 12:44

Sietske:

Dag wereldreizigers,

Leuk om weer even jullie belevenissen te lezen. Wat maken jullie enorm veel mee daar en wat een kilometers hebben jullie ondertussen afgelegd.

We zijn ook heel erg nieuwsgierig naar jullie foto's.

Vandaag staat er ook een kerkdienst op het programma dat lijkt me ook een heel bijzondere ervaring.

Een goede zondag toegewenst en een hartelijke groet aan iedereen!!!

leafs Sietske

• 06 Mei 2012 - 16:34

Ben Hogeterp:

Ontzettend interssant om te lezen wat jullie daar in de praktijk beleven m.b.t. de diverse projecten. Als ZWO-cie hebben we die natuurlijk vaak onder de aandacht gebracht, maar nu komt alles ineens wel een heel stuk dichterbij! Germ kan zich daar natuurlijk helemaal uitleven met die bargen. (Verder: het concert in 't Haske op 5 mei was redelijk bezocht (100 bezoekers) en het was een goede uitvoering.